فرش دستباف همدان، هنری که باید زنده بماند

p_rugart_0065مديريت و برنامه‌ريزي نادرست اصلي‌ترين عامل بروز مشكلات است
فرش دستباف همدان، هنري كه بايد زنده بماند

زندي، كارشناس فرهنگي: مهم‌ترين مسئله مديريت و برنامه‌ريزي نادرست است كه از نوع نگرش برنامه‌ريزان ناشي مي‌شود و به نظر مي‌رسد نگاه درستي به هنر و صنعت اين مرز و بوم ندارند. در سايه همين نگرش بازارهاي سنتي كه به شكل‌گيري ساختار و هويت شهري پيوند دارد يك به يك از بين مي‌رود؛ دباغ‌خانه قديمي شهر همدان به دلايل بهداشتي به خارج از شهر انتقال يافت (كه حركت درستي بود) اما اين بازار مي‌توانست به محل فروش فرآورده‌هاي همين صنعت و صنايع چرم تبديل شود، اما امروز شاهد هستيم كه به جاي آن مصالح فروشي داير شده

همدان- فاطمه كاظمي: فرشبافي در استان همدان پيشينه طولاني دارد. قالي اصيل و قديمي استان همدان در قلمرو فرش ايراني به دليل ويژگي‌هايي از جمله نوع مواد اوليه، فن بافندگي، شيوه‌هاي نقش‌پردازي و ابعاد با سبك روستايي‌باف شناخته مي‌شود. تعداد روستاهاي داراي بافندگي و گوناگوني نمونه‌ها به اندازه‌اي است كه مي‌توان استان همدان را داراي بيشترين مراكز بافت روستايي در ايران و جهان به شمار آورد. البته بافته‌هاي عشايري كردي و افشاري نيز در بعضي از نواحي اين استان مرسوم بوده است. ويژگي‎هاي عمومي قالي روستايي همدان، داشتن گره متقارن، ضخامت و سنگيني، پرز بلند، رج‌شمار ۱۵ تا ۲۵ و بافت تخت و گاه نيم لول با يك پود است. در سال‌هاي اخير به دليل مسائل مختلفي كه براي صنايع‌دستي كشور پيش‌آمده، اغلب صنايع‌دستي حال و روز خوشي ندارند و اگر به داد آنها نرسيم،‌ديري نمي‌پايد كه فقط به گذشته آنها افتخار كنيم.

ويژگي‌هاي فرش همدان

يكي از فعالان عرصه فرش همدان درباره ويژگي‌هاي فرش همدان به تهران امروز گفت: شهر همدان يكي از مراكز اصلي تجارت فرش در منطقه غرب ايران بوده و بسياري از فرش‌هاي مركز و غرب ايران به‌ويژه بافته‌هاي نواحي مختلف استان همدان از اين شهر روانه كشورهاي عربي و اروپايي مي‌شد.

«ميثم خلجي» افزود: قاليبافي همدان تا پيش از قرن ۱۴ هجري (۲۰ ميلادي) متمركز در روستاهاي اطراف شهر بود. در جريان تحولات فرش ايران اوايل قرن ۲۰ ميلادي قاليبافي در شهر همدان با سبك شهري‌باف هم بنيان گذاشته شد كه با نقشه‌هاي از پيش تهيه شده مناسب با اندازه‌هاي متداول فرش ساير مناطق شهري‌بافت و همچنين اندازه‌هاي سفارشي و با شيوه لول و دو پود بافته مي‌شود. رنگ قهوه‌اي متمايل به شتري براي زمينه فرش در همدان كاربرد زيادي دارد. وي افزود: رنگ‌هاي ديگري از جمله قرمز دوغي، لاكي قرمز دانه، لاكي گلخاري، لاكي روناسي، آبي، سبز روشن و سير زردي طلايي، نارنجي، سرمه‌اي، آبي سير و روشن در فرش استان همدان رونق داشته است.

روستاهاي انجلاس، برچلو، بيوك‌آباد، زاغه و تاج آباد از جمله مشهورترين نواحي بافندگي در اطراف شهر همدان بوده است و همچنان نقشه‌ها، اندازه‌ها و شيوه بافت آنها داراي شهرت است. گره مرسوم و غالب، متقارن بوده و قالي‌ها روي دارهاي عمودي و ثابت بافته مي‌شوند. شيرازه در قالي‌هاي همدان همزمان با بافت پيچيده مي‌شود و پرداخت و روگيريي قالي‌هاي شهري معمولا پس از بافت انجام مي‌پذيرد. همدان از جمله نقاط مشهوري است كه از ديرباز رنگ قرمز دانه‌اي و لاكي گلخاري را استفاده مي‌كرده و همچنان نيز متداول است.

فرش در شهرستان‌هاي استان

ملاير: ملاير و روستاهاي اطراف آن شامل حسين‌آباد، ازندريان، كسب و ننج، جوزان مانيزان و ميشن و… از جمله مناطق معروف در قاليبافي است. شهرت قالي جوزان در بازار فرش به خاطر رنگ‌هاي پرجلا و طرح‌هاي خوش‌نقش و پردوام آن است.

كبودرآهنگ: بافت قالي در اين شهرستان و مناطق روستايي آن از جمله داقداق آباد و مهربان و قهورد و…صورت مي‌گيرد. قالي مهربان از دو گروه ترك نشين و كردنشين تاثير گرفته و قالي مناطق كرد نشين متاثر از قالي بيجار، داراي بافت محكم و بيشتر دو پود است اما قالي مناطق ديگر مهربان بيشتر درشت بافت و يك پود است.

اسدآباد: فرش اصيل منطقه اسدآباد بيشتر از نوع محلي و يك پود بوده و با قلاب بافته مي‌شود. غالب نقش‌ها ماهي درهم (هراتي) با طرح لچك و ترنج يا بدون ترنج با رج‌شمار پايين و زمينه قرمز است. مهم‌ترين روستاهاي قاليباف اين شهر عبارتند از طويلان عليا و سفلي و جعفرآباد كه بيشتر آنها نيز ذهني‌باف و بيشتر در ابعاد دوذرعي، ذرع و نيم و ذرع و چارك و به ندرت ۳در۲ است.

تويسركان قاليچه‌هاي اين منطقه درشت بافت و داراي پرز بلند هستند و در بيشتر موارد يك پود ضخيم دارند. بافت در اين منطقه با دست بوده و در بافت آن از گره تركي استفاده مي‌شود. نقشه‌هاي معروف اين شهرستان آقاصادقي و ماليچه است.

نهاوند: در اين منطقه از هر دو گره تركي و فارسي استفاده مي‌شود فرش‌هاي اصيل آن يك پود، ضخيم و از پرز بلند برخوردارند. طي ساليان اخير دو پوده بافي نيز رواج يافته

است ابعاد فرش‌هاي توليدي در نهاوند ذرع و نيم، دو ذرعي و كناره است. نقشه‌هاي عشوند – گل حيدر – سالاري از طرح‌هاي معروف اين شهرستان است.

طي ساليان اخير بافت فرش ريزباف و ابريشمين در نقاطي از استان از جمله شهرستان‌هاي رزن و كبودرآهنگ رونق يافته و تجاري از استان‌هاي قم، آذربايجاني‌هاي شرقي و غربي در گسترش اين نوع بافت در مناطق مذكور نقش داشته‌اند.

قدمتي به طول تاريخ

يك كارشناس فرهنگي نيز در اين زمينه به تهران امروز گفت: پيشينه قالي و قالي‌بافي در ايران به قدمت تاريخ پر افتخار آن است و در طول تاريخ بر اهميت و زيبايي آن افزوده شده است. فرش همدان نيز مانند ديگر مناطق كشور از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است كه ريشه درخصوصيات فرهنگي ساكنان منطقه دارد.

«حسين زندي» افزود: فرش حتي در ديگر صنايع‌دستي مانند گليم، جاجيم، جوراب و دستكش نيز تاثير گذاشته و نقشه‌هاي اين اقلام از فرش گرفته شده است. بيشتر نام‌گذاري‌ها كه به صورت شناسنامه فرش است با توجه به نام روستا و شهري كه قالي در آن بافته شده صورت گرفته است مانند فرش درگزين، مهربان، انجلاس، فس، اسدآباد، گنده جين، ملاير، كبودرآهنگ كه هر يك داراي تفاوت‌ها و ويژگي‌هايي در نقش، طرح و اندازه است.

صنعت فرش همدان روبه نابودي

وي درباره تاريخ بازار فرش همدان نيز گفت: بازار فرش همدان از قرن‌هاي گذشته مركز مبادله و دادوستد بازرگانان داخلي و خارجي و قالي‌بافان ديگر شهرهاي همجوار مانند زنجان، كرمانشاه و سنندج بوده و محصولات مرتبط با فرش مانند خامه، رنگ، نقشه، دارقالي و ابزار قالي‌بافي در راسته بازارها، سراها و تيمچه‌هاي گوناگون خريد و فروش مي‌شده است و هزاران نفر در مشاغل مرتبط با اين صنعت از دامداري تا رفوگري، چله‌كشي، مقراض‌كاري و كارگاه‌هاي متعدد قالي‌بافي فعاليت مي‌كردند. زندي افزود: اما امروز با غفلت مديران و نبود حمايت صحيح، صنعت فرش همدان در حال نابودي است.توليدات بي‌رويه فرش ماشيني، پايين آوردن سطح سليقه مردم در سايه تبليغات مفرط رسانه‌ها به‌ويژه تلويزيون، مهاجرت و به هم‌ريختگي بافت جمعيتي و رشد شهرنشيني كشور، در دسترس نبودن فرش دستباف، ضعف در بازاريابي جهاني تا جايي‌كه فرش هندي و پاكستاني جاي فرش دستباف ايراني را مي‌گيرد باعث شده صنايع‌دستي كشور بخصوص فرش كم‌كم نه تنها از زندگي مردم بلكه از حافظه مردم نيز حذف شود.

نبود نگاه درست به هنر

زندي، كارشناسي فرهنگي در ادامه گفت: مهم‌ترين مسئله مديريت و برنامه‌ريزي نادرست است كه از نوع نگرش برنامه‌ريزان ناشي مي‌شود و به نظر مي‌رسد نگاه درستي به هنر و صنعت اين مرز و بوم ندارند. در سايه همين نگرش بازارهاي سنتي كه به شكل‌گيري ساختار و هويت شهري پيوند دارد يك به يك از بين مي‌رود؛ دباغ‌خانه قديمي شهر همدان به دلايل بهداشتي به خارج از شهر انتقال يافت (كه حركت درستي بود) اما اين بازار مي‌توانست به محل فروش فرآورده‌هاي همين صنعت و صنايع چرم تبديل شود، اما امروز شاهد هستيم كه به جاي آن مصالح فروشي داير شده و اگرچه از بوي آزاردهنده دباغي خبري نيست، اما آسيب آلودگي فروشگاه‌هاي گچ وسيمان كمتر از گذشته نيست. همچنين بخش بزرگي از بازار فرش و فرآورده‌هاي فرش كه روزي هر يك داراي هويت خاصي بوده تغيير كاربري پيدا كرده است.وي افزود: بازار خامه‌فروشان به مركز فروش برنج پاكستاني تبديل شده و كارگاه‌هاي دارقالي به انبار اجناس چيني مبدل شده است و بازار سرگذر كه روزي پررونق‌ترين و بزرگ‌ترين بازار فرش غرب كشور بود امروز جايگزين سبزه‌ميدان شده و در آن بادنجان و هويج فروشي داير شده است و تره‌بار شهر را تامين مي‌كند. درحالي كه با تاسيس بازارهاي محلي در ديگر نقاط شهر هم مي‌توان بازارهاي قديمي را حفظ كرد و هم از بار ترافيكي مركز شهربه‌ويژه اطراف بازار كاست. زندي در ادامه گفت: موارد گوناگون ديگري بر اين وضعيت دامن زده است. آسيبي كه به صنعت فرش از طريق تغير نقشه بومي وارد شده از جمله اين موارد است. به‌طور مثال برخي شركت‌ها نقشه‌هاي تبريز و كرمان را ترويج مي‌كنند و بافندگان در روستاهاي همدان به ناچار به اين مسئله تن مي‌دهند. نقوشي كه با نقشه‌هاي اصيل همداني همخواني ندارد و نتيجه‌اش جز نابودي فرش همدان نيست. افزون بر تغيير نقوش از مواد اوليه بومي نيز استفاده نمي‌شود.

نقشه‌هاي همدان ثبت ملي شوند

يكي از راه‌هايي كه مي‌توان از نقشه قالي يا تغيير اقليم نقشه‌ها جلوگيري كرد ثبت ملي نقشه‌ها و نقش قالي‌هاي هر منطقه به نام محل بافت آن است.زندي در اين باره گفت: مورد ديگر اين است كه افزون بر تغيير نقوش از مواد اوليه بومي استفاده نمي‌شود. مثلا در روستاهاي همدان بافت قالي ابريشم در گذشته كمتر مشاهده شده است. اما امروز توسط شركت‌هاي ياد شده مواد اوليه ابريشمي در اختيار بافندگان قرار مي‌گيرد و نظارتي بر اين مشكلات وجود ندارد. با بحران‌هاي پيش‌آمده در حوزه صنايع‌دستي كشور اگر حمايت صحيح از اين صنعت صورت نگيرد يا بايد فراموش كنيم هنر و صنعتي داريم يا مانند موارد ديگر به گذشته اين صنايع افتخار كنيم.

 

مديريت و برنامه‌ريزي نادرست اصلي‌ترين عامل بروز مشكلات است
فرش دستباف همدان، هنري كه بايد زنده بماند

زندي، كارشناس فرهنگي: مهم‌ترين مسئله مديريت و برنامه‌ريزي نادرست است كه از نوع نگرش برنامه‌ريزان ناشي مي‌شود و به نظر مي‌رسد نگاه درستي به هنر و صنعت اين مرز و بوم ندارند. در سايه همين نگرش بازارهاي سنتي كه به شكل‌گيري ساختار و هويت شهري پيوند دارد يك به يك از بين مي‌رود؛ دباغ‌خانه قديمي شهر همدان به دلايل بهداشتي به خارج از شهر انتقال يافت (كه حركت درستي بود) اما اين بازار مي‌توانست به محل فروش فرآورده‌هاي همين صنعت و صنايع چرم تبديل شود، اما امروز شاهد هستيم كه به جاي آن مصالح فروشي داير شده

همدان- فاطمه كاظمي: فرشبافي در استان همدان پيشينه طولاني دارد. قالي اصيل و قديمي استان همدان در قلمرو فرش ايراني به دليل ويژگي‌هايي از جمله نوع مواد اوليه، فن بافندگي، شيوه‌هاي نقش‌پردازي و ابعاد با سبك روستايي‌باف شناخته مي‌شود. تعداد روستاهاي داراي بافندگي و گوناگوني نمونه‌ها به اندازه‌اي است كه مي‌توان استان همدان را داراي بيشترين مراكز بافت روستايي در ايران و جهان به شمار آورد. البته بافته‌هاي عشايري كردي و افشاري نيز در بعضي از نواحي اين استان مرسوم بوده است. ويژگي‎هاي عمومي قالي روستايي همدان، داشتن گره متقارن، ضخامت و سنگيني، پرز بلند، رج‌شمار ۱۵ تا ۲۵ و بافت تخت و گاه نيم لول با يك پود است. در سال‌هاي اخير به دليل مسائل مختلفي كه براي صنايع‌دستي كشور پيش‌آمده، اغلب صنايع‌دستي حال و روز خوشي ندارند و اگر به داد آنها نرسيم،‌ديري نمي‌پايد كه فقط به گذشته آنها افتخار كنيم.

ويژگي‌هاي فرش همدان

يكي از فعالان عرصه فرش همدان درباره ويژگي‌هاي فرش همدان به تهران امروز گفت: شهر همدان يكي از مراكز اصلي تجارت فرش در منطقه غرب ايران بوده و بسياري از فرش‌هاي مركز و غرب ايران به‌ويژه بافته‌هاي نواحي مختلف استان همدان از اين شهر روانه كشورهاي عربي و اروپايي مي‌شد.

«ميثم خلجي» افزود: قاليبافي همدان تا پيش از قرن ۱۴ هجري (۲۰ ميلادي) متمركز در روستاهاي اطراف شهر بود. در جريان تحولات فرش ايران اوايل قرن ۲۰ ميلادي قاليبافي در شهر همدان با سبك شهري‌باف هم بنيان گذاشته شد كه با نقشه‌هاي از پيش تهيه شده مناسب با اندازه‌هاي متداول فرش ساير مناطق شهري‌بافت و همچنين اندازه‌هاي سفارشي و با شيوه لول و دو پود بافته مي‌شود. رنگ قهوه‌اي متمايل به شتري براي زمينه فرش در همدان كاربرد زيادي دارد. وي افزود: رنگ‌هاي ديگري از جمله قرمز دوغي، لاكي قرمز دانه، لاكي گلخاري، لاكي روناسي، آبي، سبز روشن و سير زردي طلايي، نارنجي، سرمه‌اي، آبي سير و روشن در فرش استان همدان رونق داشته است.

روستاهاي انجلاس، برچلو، بيوك‌آباد، زاغه و تاج آباد از جمله مشهورترين نواحي بافندگي در اطراف شهر همدان بوده است و همچنان نقشه‌ها، اندازه‌ها و شيوه بافت آنها داراي شهرت است. گره مرسوم و غالب، متقارن بوده و قالي‌ها روي دارهاي عمودي و ثابت بافته مي‌شوند. شيرازه در قالي‌هاي همدان همزمان با بافت پيچيده مي‌شود و پرداخت و روگيريي قالي‌هاي شهري معمولا پس از بافت انجام مي‌پذيرد. همدان از جمله نقاط مشهوري است كه از ديرباز رنگ قرمز دانه‌اي و لاكي گلخاري را استفاده مي‌كرده و همچنان نيز متداول است.

فرش در شهرستان‌هاي استان

ملاير: ملاير و روستاهاي اطراف آن شامل حسين‌آباد، ازندريان، كسب و ننج، جوزان مانيزان و ميشن و… از جمله مناطق معروف در قاليبافي است. شهرت قالي جوزان در بازار فرش به خاطر رنگ‌هاي پرجلا و طرح‌هاي خوش‌نقش و پردوام آن است.

كبودرآهنگ: بافت قالي در اين شهرستان و مناطق روستايي آن از جمله داقداق آباد و مهربان و قهورد و…صورت مي‌گيرد. قالي مهربان از دو گروه ترك نشين و كردنشين تاثير گرفته و قالي مناطق كرد نشين متاثر از قالي بيجار، داراي بافت محكم و بيشتر دو پود است اما قالي مناطق ديگر مهربان بيشتر درشت بافت و يك پود است.

اسدآباد: فرش اصيل منطقه اسدآباد بيشتر از نوع محلي و يك پود بوده و با قلاب بافته مي‌شود. غالب نقش‌ها ماهي درهم (هراتي) با طرح لچك و ترنج يا بدون ترنج با رج‌شمار پايين و زمينه قرمز است. مهم‌ترين روستاهاي قاليباف اين شهر عبارتند از طويلان عليا و سفلي و جعفرآباد كه بيشتر آنها نيز ذهني‌باف و بيشتر در ابعاد دوذرعي، ذرع و نيم و ذرع و چارك و به ندرت ۳در۲ است.

تويسركان قاليچه‌هاي اين منطقه درشت بافت و داراي پرز بلند هستند و در بيشتر موارد يك پود ضخيم دارند. بافت در اين منطقه با دست بوده و در بافت آن از گره تركي استفاده مي‌شود. نقشه‌هاي معروف اين شهرستان آقاصادقي و ماليچه است.

نهاوند: در اين منطقه از هر دو گره تركي و فارسي استفاده مي‌شود فرش‌هاي اصيل آن يك پود، ضخيم و از پرز بلند برخوردارند. طي ساليان اخير دو پوده بافي نيز رواج يافته

است ابعاد فرش‌هاي توليدي در نهاوند ذرع و نيم، دو ذرعي و كناره است. نقشه‌هاي عشوند – گل حيدر – سالاري از طرح‌هاي معروف اين شهرستان است.

طي ساليان اخير بافت فرش ريزباف و ابريشمين در نقاطي از استان از جمله شهرستان‌هاي رزن و كبودرآهنگ رونق يافته و تجاري از استان‌هاي قم، آذربايجاني‌هاي شرقي و غربي در گسترش اين نوع بافت در مناطق مذكور نقش داشته‌اند.

قدمتي به طول تاريخ

يك كارشناس فرهنگي نيز در اين زمينه به تهران امروز گفت: پيشينه قالي و قالي‌بافي در ايران به قدمت تاريخ پر افتخار آن است و در طول تاريخ بر اهميت و زيبايي آن افزوده شده است. فرش همدان نيز مانند ديگر مناطق كشور از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است كه ريشه درخصوصيات فرهنگي ساكنان منطقه دارد.

«حسين زندي» افزود: فرش حتي در ديگر صنايع‌دستي مانند گليم، جاجيم، جوراب و دستكش نيز تاثير گذاشته و نقشه‌هاي اين اقلام از فرش گرفته شده است. بيشتر نام‌گذاري‌ها كه به صورت شناسنامه فرش است با توجه به نام روستا و شهري كه قالي در آن بافته شده صورت گرفته است مانند فرش درگزين، مهربان، انجلاس، فس، اسدآباد، گنده جين، ملاير، كبودرآهنگ كه هر يك داراي تفاوت‌ها و ويژگي‌هايي در نقش، طرح و اندازه است.

صنعت فرش همدان روبه نابودي

وي درباره تاريخ بازار فرش همدان نيز گفت: بازار فرش همدان از قرن‌هاي گذشته مركز مبادله و دادوستد بازرگانان داخلي و خارجي و قالي‌بافان ديگر شهرهاي همجوار مانند زنجان، كرمانشاه و سنندج بوده و محصولات مرتبط با فرش مانند خامه، رنگ، نقشه، دارقالي و ابزار قالي‌بافي در راسته بازارها، سراها و تيمچه‌هاي گوناگون خريد و فروش مي‌شده است و هزاران نفر در مشاغل مرتبط با اين صنعت از دامداري تا رفوگري، چله‌كشي، مقراض‌كاري و كارگاه‌هاي متعدد قالي‌بافي فعاليت مي‌كردند. زندي افزود: اما امروز با غفلت مديران و نبود حمايت صحيح، صنعت فرش همدان در حال نابودي است.توليدات بي‌رويه فرش ماشيني، پايين آوردن سطح سليقه مردم در سايه تبليغات مفرط رسانه‌ها به‌ويژه تلويزيون، مهاجرت و به هم‌ريختگي بافت جمعيتي و رشد شهرنشيني كشور، در دسترس نبودن فرش دستباف، ضعف در بازاريابي جهاني تا جايي‌كه فرش هندي و پاكستاني جاي فرش دستباف ايراني را مي‌گيرد باعث شده صنايع‌دستي كشور بخصوص فرش كم‌كم نه تنها از زندگي مردم بلكه از حافظه مردم نيز حذف شود.

نبود نگاه درست به هنر

زندي، كارشناسي فرهنگي در ادامه گفت: مهم‌ترين مسئله مديريت و برنامه‌ريزي نادرست است كه از نوع نگرش برنامه‌ريزان ناشي مي‌شود و به نظر مي‌رسد نگاه درستي به هنر و صنعت اين مرز و بوم ندارند. در سايه همين نگرش بازارهاي سنتي كه به شكل‌گيري ساختار و هويت شهري پيوند دارد يك به يك از بين مي‌رود؛ دباغ‌خانه قديمي شهر همدان به دلايل بهداشتي به خارج از شهر انتقال يافت (كه حركت درستي بود) اما اين بازار مي‌توانست به محل فروش فرآورده‌هاي همين صنعت و صنايع چرم تبديل شود، اما امروز شاهد هستيم كه به جاي آن مصالح فروشي داير شده و اگرچه از بوي آزاردهنده دباغي خبري نيست، اما آسيب آلودگي فروشگاه‌هاي گچ وسيمان كمتر از گذشته نيست. همچنين بخش بزرگي از بازار فرش و فرآورده‌هاي فرش كه روزي هر يك داراي هويت خاصي بوده تغيير كاربري پيدا كرده است.وي افزود: بازار خامه‌فروشان به مركز فروش برنج پاكستاني تبديل شده و كارگاه‌هاي دارقالي به انبار اجناس چيني مبدل شده است و بازار سرگذر كه روزي پررونق‌ترين و بزرگ‌ترين بازار فرش غرب كشور بود امروز جايگزين سبزه‌ميدان شده و در آن بادنجان و هويج فروشي داير شده است و تره‌بار شهر را تامين مي‌كند. درحالي كه با تاسيس بازارهاي محلي در ديگر نقاط شهر هم مي‌توان بازارهاي قديمي را حفظ كرد و هم از بار ترافيكي مركز شهربه‌ويژه اطراف بازار كاست. زندي در ادامه گفت: موارد گوناگون ديگري بر اين وضعيت دامن زده است. آسيبي كه به صنعت فرش از طريق تغير نقشه بومي وارد شده از جمله اين موارد است. به‌طور مثال برخي شركت‌ها نقشه‌هاي تبريز و كرمان را ترويج مي‌كنند و بافندگان در روستاهاي همدان به ناچار به اين مسئله تن مي‌دهند. نقوشي كه با نقشه‌هاي اصيل همداني همخواني ندارد و نتيجه‌اش جز نابودي فرش همدان نيست. افزون بر تغيير نقوش از مواد اوليه بومي نيز استفاده نمي‌شود.

نقشه‌هاي همدان ثبت ملي شوند

يكي از راه‌هايي كه مي‌توان از نقشه قالي يا تغيير اقليم نقشه‌ها جلوگيري كرد ثبت ملي نقشه‌ها و نقش قالي‌هاي هر منطقه به نام محل بافت آن است.زندي در اين باره گفت: مورد ديگر اين است كه افزون بر تغيير نقوش از مواد اوليه بومي استفاده نمي‌شود. مثلا در روستاهاي همدان بافت قالي ابريشم در گذشته كمتر مشاهده شده است. اما امروز توسط شركت‌هاي ياد شده مواد اوليه ابريشمي در اختيار بافندگان قرار مي‌گيرد و نظارتي بر اين مشكلات وجود ندارد. با بحران‌هاي پيش‌آمده در حوزه صنايع‌دستي كشور اگر حمايت صحيح از اين صنعت صورت نگيرد يا بايد فراموش كنيم هنر و صنعتي داريم يا مانند موارد ديگر به گذشته اين صنايع افتخار كنيم.

منبع تهران امروز

دیدگاهتان را بنویسید